12 tahdin blueskierto – kolme tapaa säestää

12 tahdin blueskierto on kenties maailman yleisin sointukierto. Se kestää nimensä mukaisesti 12 tahtia sisältäen kolme eri sointua. Tähän sointukiertoon perustuu valtava määrä musiikkia ja se on yleisin myös jammailussa käytetty kierto, jonka päälle muusikot improvisoivat yhteisjameissa eri puolilla maailmaa.

Sointuasteet blueskierrossa

Kierron sointuasteet pysyvät aina samoina määräten soinnut sävellajin mukaisesti. Sointuaste tarkoittaa sävellajin sointuja ajateltuna numeroin, jolloin ensimmäinen sointu rakentuu asteikon ensimmäisen sävelen päälle.

Esim. C-duuriasteikon sävelten ollessa c, d, e, f, g, a ja b on asteikon ensimmäinen sävel c ja siitä muodostettu sointu C-duuri, jota myös kutsutaan ensimmäisen asteen soinnuksi. C-sävellajin toisen asteen sointu on Dm, kolmannen Em, neljännen F, viidennen G, kuudennen Am ja seitsemmänen Bm-5. Sointujen ajattelu asteina helpottaa niiden sisäistämistä muissa sävellajeissa.

Sointuasteet voidaan siis merkitä numeroin, jolloin esim. C-sävellajin neljäs aste on F, kuudes aste Am jne. 12 tahdin blueskierrossa sointuasteet ovat 1, 4 ja 5. Eli kun sijoitamme sointukierron mihin tahansa sävellajiin voimme laskea kierron soinnut 1-4-5-sointukaavan mukaan, joka siis perustuu sävellajin asteikkoon.

Tällä kurssilla perehdytään bluessoiton alkeisiin.

Tyypillinen sävellaji bluesmusiikissa on A-duuri. Jos sovellamme 1-4-5-kaavaa A-sävellajiin, saamme soinnuiksi A, D ja E. Bluesille tyypillistä on soittaa soinnut 7-sointuina, joten soitamme siis tässä tapauksessa soinnut A7, D7 sekä E7. Tämä 12-tahdin blueskierron sointujen muodostamistapa on hyvä omaksua, jolloin voit helposti soittaa missä tahansa sävellajissa. Sointuaste-ajattelua voi soveltaa mihin tahansa musiikin tyyliin ja voit opiskella musiikin teoriaa lisää tällä Rockwayn kurssilla.

12-tahdin blueskierto

12-tahdin blueskierto on jokaisen kitaristin hyvä opetella ulkoa. Perusmuoto kierrosta on 1. asteen sointua neljä tahtia, 4. asteen sointua kaksi tahtia, 1. asteen sointua kaksi tahtia, 5. asteen sointua yksi tahti, 4. asteen sointua yksi tahti, 1. asteen sointua yksi tahti ja loppuun 5. asteen sointua yksi tahti.

Jos sijoitamme tämän kaavan A-sävelajiin näyttää sointukierto seuraavalta:

A | A | A | A |

D | D | A | A |

E | D | A | E |

Oheisen videon esittämä taustanauha käyttää 12-tahdin blueskiertoa A:ssa. Tutustu kierron tunnelmaan ja harjoittele seuraavia esimerkkejä taustan mukana.

Säestys soinnuilla

Soinnuilla kompatessa ei useinkaan bändiympäristössä käytetä ns. kokonaisia 6-kielen sointuja. Ne helposti tukkivat äänikuvan eivätkä jätä tilaa muille soittimille. Tämän johdosta voidaan käyttää erilaisia sointukäännöksiä, joissa ovat kaikki soinnut tarpeelliset sävelet. Niistä usein muodostuu käytännössä neljän kielen otteita, jotka voidaan sijoittaa neljälle keskimmäiselle tai ohuimmille kielille.

Sama sointu voidaan soittaa useana eri käännöksenä, jolloin siihen saadaan hieman variaatiota. Oheisessa esimerkissä soinnut soitetaan tasaisessa rytmissä 4-osanuotteina. Kustakin soinnusta käytetään muutamaa erilaista käännöstä ja lopputuloksena on mielenkiintoisen kuuloinen blueskomppi.

Riffimäinen komppi bluesissa

Niin sanottu riffimäinen komppityyli on myös erittäin käytetty tapa soittaa 12-tahdin sointukiertoa. Kuvio perustuu kustakin soinnusta muodostettuun 5-sointuun, jossa soitetaan vain soinnun perus- sekä viides sävel. Viidennen sävelen lisäksi perusäänen päälle soitetaan myös asteikon 6. säveltä, joita vaihtelemalla saadaan aikaiseksi paljon käytetty blueskuvio.

Aika-arvoina ovat 8-osanuotit ja sävelet voidaan kevyesti dempata plektrakädellä. Tutustu tarkemmin demppaamiseen tällä kurssilla.

Komppikuvio pysyy samanlaisena jokaisen soinnun kohdalla, joten pyri soittamaan sointuvaihdot mahdollisimman puhtaasti.

Blues-näppäilykomppi

Näppäillen soitettu komppi on rikkaan kuuloinen tapa säestää. Siinä ilmentyy hyvin kulloinenkin sointu sekä sen lisäksi pieni melodinen liike, joka tekee siitä mielenkiintoisen kuuloisen. Näppäilykomppi voidaan soittaa ilman plektraa sormilla näppäillen, johon voidaan käyttää useampaa sormea. Kuvion melodinen liike tapahtuu paksuilla kielillä, jotka voidaan näppäillä peukalolla. Joka toinen sävel on korkeammalta soitettu sointusävel, joka puolestaan voidaan näppäillä etusormella.

Vaihtoehtoisesti voit käyttää näppäilyyn ns. hybridipikkausta. Siinä matalat sävelet soitetaan plektralla ja ylemmät sävelet saman käden keskisormella. Tällöin joka toinen sävel soitetaan plektralla ja joka toinen keskisormella.

Voit lukea lisää hybridipikkauksesta tässä kirjoituksessa.

Hyviä treenihetkiä!

-Samuli

Lue myös: Näillä blues-loppufraaseilla täydennät kitarasoolon

Lue myös: Blues-asteikko kitaralla