Tunnettujen soolojen aloitusfraaseja – Samulin blogi

Tämänkertaisessa blogissani käydään läpi kuuluisien soolojen aloitusfraaseja. Tyylillisesti esimerkeissä pysytään rock-genressä mutta soolojen ideoita ja teemoja voi toki soveltaa mihin tyyliin tahansa.

 

Soolon rakenne 

Sooloa rakennettaessa sen aloituksella on hyvin suuri rooli. Kuulijan mielenkiinto on tarkoitus saada herätettyä heti ensisekunneista alkaen ja se asettaa tietynlaisen vireen koko loppusoololle. 

Usein kuulee sanottavan, että hyvän soolon tärkeimmät vaiheet ovat sen aloitus ja lopetus. Aloituksella on hieman sama painoarvo kuin kahden ihmisen kohtaamisella; ensivaikutelma on tärkein. Soolon lopetus sen sijaan jää viimeisenä kuulijan mieleen. Soolo on hyvä lopettaa kuin vaikkapa kirja tai elokuva; selkeästi ja mieleenpainuvasti.

Lisää ja hyödyllistä asiaa sooloista:

Lisäsävyä sooloihin – Moodit

 
Soolon rakentaminen

Soolon rakentamiseen voi suhtautua samalla tavalla kuin kokonaisen kappaleen valmistamiseen. Sen ei tarvitse olla täyte kappaleessa vaan oma merkittävä osansa kokonaisuudessa. Sooloon voi rakentaa tarinallisen kaaren, joka etenee kohti kliimaksia. 

Säveltämisessä usein puhutaan, että kappaleen huippukohta sijoitetaan teoksen viimeisen kolmanneksen paikkaille. Sitä ennen kappaletta rakennellaan ja kehitellään, joka kulminoituu sen huippukohtaan hieman ennen loppua. Intensiteetin kaari nousee kolmeminuuttisen kappaleen alusta lähtien tasaisesti ja huipentuu suurin piirtein kohdassa 2:30. Tätä samaa kaavaa voi soveltaa myös sooloon ja mitään sen osaa ei tulisi väheksyä.

Seuraavissa esimerkeissä esittelen viiden tunnetun soolon aloitusfraasit. Ne ovat myös hyvää treenimateriaalia erinäisine tekniikoineen ja halutessasi voit harjoitella soolot kokonaan.

 

1. Stairway To Heaven, Led Zeppelin

stairway-1

Tämä legendaarinen Jimmy Pagen soolo lähtee käyntiin pitkällä bendatulla sävelellä. Se on selkeä aloitus soololle kun lähdetään liikenteeseen puolinuotin mittaisella sointusävelellä. Se on helposti lähestyttävä ja siitä on helppo jatkaa soolon rakentamista. Koko soolo käyttää Am-luonnollista molliasteikkoa ja hyvin pitkälti nojaa Am-pentatoniseen asteikkoon.

 

 

Teknisesti tarkasteltuna soolossa käytetään paljon kielen venytys- ja eli bendtekniikkaa. Sen lisäksi asteikkoa pitkin liikuttaessa käytössä on pitkälti legatotekniikka, jossa kielen ensimmäinen sävel pikataan plektralla ja seuraava soitetaan pelkkää otelautakättä käyttäen.

Pitkiin säveliin lisätään vibratoa fraaserauksen lisäämiseksi ja käytetyt aika-arvot ovat lähinnä 16-osanuotteja. Voit soittaa sooloa eri tempoissa ja eri saundeja käyttäen.

 

2. Hotel California, Eagles

Hotel California

Don Felderin kirjoittama kitarasoolo on tunnetuimpien kitarasoolojen joukossa. Se on hyvin melodinen ja nojaa vahvasti taustan mielenkiintoiseen sointukiertoon. Sävellaji soolossa on Bm ja asteikkona on pohjalla B-luonnollinen molli, jota varioidaan taustan soinnun mukaisesti.

Soolo lähtee liikenteeseen lyhyellä kohotahdilla ja tähtää pitkään sointusäveleen, joka on kestoltaan pisteellinen 1/4-osa nuotti.  Tässäkin soolossa siis soolo aloitetaan pitkällä sävelellä, joka tarjoaa kuulijalle tarttumapintaa.

 

 

Soolon melodia kulkee hyvin loogisesti ja tarinnallisesti ottaen huomioon harmonian. Toisessa tahdissa soinnun ollessa F# käytettävä asteikko muunnetaan harmoniseksi, joka sisältää F#:stä löytyvän bb-sävelen.

Kolmannessa tahdissa soitetaan melodinen patterni kahteen kertaan ja neljännessä tahdissa taas huomioidaan taustan sointu, joka on E, asteikon muunnoksella. Kyseinen sointu sisältää g#-sävelen, joka lisätään Bm-asteikkoon tehden siitä doorisen.

Kaikenkaikkiaan soolo on melko pitkä mutta se on rakennettu niin, että se pitää mielenkiinnon yllä koko sen keston ajan. 

 

3. Jump, Van Halen

Jump-1

Eddie Van Halenin kenties kuuluisin soolo esittelee hänen tyylinsä melko perusteellisesti hyvin lyhyessä ajassa. Koko soolo on kestoltaan noin 15 sekuntia ja sisältää Eddien käytetyimmät likit. 

Soolo kulkee Bbm-sävellajissa, joka ei ole kaikkein tyypillisin sävellaji rock-musiikissa. Tämä kertoo Eddien musikaallisuudesta, sillä hän soittaa luonnollisesti kaikissa ympäristöissä.

Tälläkin kertaa soolo aloitetaan pitkällä perussävelellä. Sitä edeltää kuitenkin 1/8-osatauko, joka tuo siihen rytmistä mielenkiintoa. Soolon ensimmäisessä puoliskossa käytetään Bb-bluesasteikkoa ja toisessa tahdissa esitelty likki löytyy myös monesta muusta Eddien soolosta hieman varioituna (kuten soolo Panama-kappaleessa).

 

 

Seuraavissa tahdeissa käytetään paljon keinotekoisia huiluääniä, jotka tuotetaan plektran sekä peukalon yhteiskosketuksella kieleen. Eddien rytmin käsittely on aina hyvin vapaata mutta silti hallittua. Käytössä ei varsinaisesti useinkaan ole mitkään tietyt aika-arvot vaan fraasi soitetaan tietyn ajan sisään usein hieman varioiden.

 

4. Comfortably Numb, Pink Floyd

Comfortably

Tämä David Gilmourin sielukas soolo noudattaa samaa kaavaa aloituksessa kuin aiemmatkin esimerkit. Sävellajina on Bm ja soolo alkaa pitkällä bendatulla sointusävelellä. Se kestää lähes koko tahdin ajan, jota seuraa bluesahtava likki. 

Soolossa käytetään paljon kielen bendausta ja hyvin pitkälti asteikkona on Bm-pentatoninen.

 

 

Bendit sekä soiton rytmitys ovat tässä soolossa pääroolissa. David fraaseeraa hieman Eddien Van Halenin tapaan, jossa soitto etenee paikoitellen hyvinkin vapaassa rytmissä mutta ei kuitenkaan sattumanvaraisesti. Bendeissä käytetään niin kokosävelaskeleita kuin puolenkintoista sävelaskeleen mittaisia liikkeitä. Pitkiin säveliin voi lisätä vibraatoa, joka tässä soolossa on hienovaraista.

 

5. November Rain, Guns ‘n Roses

November Rain

Tämä yksi Guns n’ Rosesin tunnetuimmista kappaleista sisältää useammankin kitarasoolon, jotka kaikki ovat todella hienoja kitarateoksia.

Sävellajina on C-duuri, vaikkakin tässä kappaleessa kitara on viritetty 1/2-sävelaskelta alaspäin. Yhtyeen kitaristilla Slashilla on hyvin uniikki soittotyyli, jossa hän käyttää paljon mm. bendauksen erilaisia muotoja. Ne ovat tämänkin soolon keskeisin tekniikka ja soolo lähteekin käyntiin pitkällä bendatulla sointusävelellä.

 

 

Samalla kun sävel on bendattu kokosävelaskeleen verran napataan toisella sormella e-kieleltä lisäsävel, joka muodostaa oman likkinsä. Slash käyttää tämän likin eri sovelluksia useimmissa sooloissaan. Jotta bendeihin saa hallintaa tarvitaan tähän sormivoimaa, hallintaa sekä tarkkaa korvaa, jotta bendatut sävelet soivat vireessä.

Esimerkkien tarkoitus oli analyysin kautta havainnolistaa, miten legendaaristen soolojen aloitukset on rakennettu. Jokaisesta löytyi yhtenäisiä tekijöitä ja pitkä aloitussävel tekee soolon alusta selkeän. Tämän jälkeen on hyvä lähteä rakentamaan soolon tarinaa haluamaansa suuntaan ja lopulta lopettaa soolo yhtä selkeästi kuin se alkoikin.

Muista tutkia soolokurssimme:

Lisäsävyä sooloihin – Moodit

-Samuli