tekniikka, kitara, Samulin blog

Tärkeimmät harjoitukset sormille - Sormi-independenssi kuntoon

Tässä blogissa tutustumme aiheeseen, joka on relevantti niin alkeisopiskelijoille kuin edistyneemmillekin soittajille: sormi-independenssiin.

Kitaransoitto vaatii, että kukin sormi kykenee toimimaan itsenäisesti toisin kuin normaalielämässä on yleensä tarpeellista. Arjessa sormet usein toimivat yhteistyössä esimerkiksi tavaroita kannettaessa eikä vaikkapa vasemman käden pikkusormea yleensä juurikaan tarvita itsenäiseen toimintaan.

sormet

Sormien itsenäisyyttä kitaroinnissa tarvitaan lähestulkoon kaikkeen soittoon; niin komppaamiseen soinnuilla, oikean käden sorminäppäilyyn kuin melodiasoittoonkin. Jossain tilanteissa saattaa tulla esiin ongelma, jossa yksittäinen sormi ei paina kieltä tarpeeksi, osuu kielestä ohi tai se liikuttaa mukanaan muitakin sormia. Tässä on kyse sormi-independenssistä ja tähän suunnatuilla harjoituksilla saat sormiin enemmän hallintaa ja soitto tuntuu tätä kautta helpommalta ja kontrolloidulta.

 

Treenit

Olen jakanut harjoitukset neljään ryhmään niissä käytettävien sormiyhdistelmien mukaisesti: yhden sormen, kahden sormen, kolmen sormen sekä neljän sormen treeneihin.

Lataa koko treeni tästä.

Ideana on harjoitella kutakin treeniä sekuntikellon kanssa. Pidä harjoitusta yllä keskeytymättömänä jaksona niin pitkään kuin mahdollista. Alussa treenit tuntuvat hyvin haastellisilta mutta ajan kanssa myös soittostamina kehittyy, jolloin voit soittaa pidempiä sarjoja. Alussa hyvä ajanjakso voi olla puoli minuuttia kerrallaan ja soita harjoitusta niin nopeasti mutta laadukkaasti kuin mahdollista.

Voit myös vaihdella soiton nopeutta ja voimakkuutta puolen minuutin aikana mutta tärkein seikka on se, että älä keskeytä liikettä sarjan aikana. Tällä metodilla haastat staminasi sekä harjoitus myös tarttuu tällöin nopeammin lihasmuistin eli opit.

Pidä kädet mahdollisimman rentoina ja vältä turhaa jännitystä käsissä. Mikäli alat tuntemaan polttelevaa tunnetta käsissä voit yrittää keventää soiton tuntumaa.

Myös tämä legato-kurssi soveltuu hyvin harjoitteluun:

Legato-kurssi

 

Yhden sormen treenit 

1-7

1-2-1

Aseta sormesi g-kielelle niin, että etusormi on 5. nauhalla, keskisormi 6. nauhalla, nimetön 7. nauhalla ja pikkurilli 8. nauhalla. Tämä sormitus koskee kirjoituksen kaikkia treenejä. Yritä pitää koko ajan kaikki sormet mahdollisimman lähellä kieltä äläkä anna niiden nousta muutamaa senttiä korkeammalle.

Jokaisen harjoituksen nuottikuvaan on nuottien viereen osoitettu käytössä olevan sormen numero; 1 vastaa etusormea, 2 keskisormea, 3 nimetöntä ja 4 pikkurilliä.

Vaikkakin soitamme aluksi vain yhdellä sormella kerrallaan pidä silti muut sormet valmiudessa aivan kielen tuntumassa.

Ensimmäisessä treenissä keskitymme vain etusormeen. Voit soittaa harjoitusta rytmissä käyttämällä 16-osanuotteja tai ns. trillinä, jolloin harjoitus soitetaan niin nopeasti kuin mahdollista rytmiin keskittymättä. Plektrakäden tehtävänä näissä harjoituksissa on sammuttaa muiden kielten humina, jotta soitto olisi mahdollisimman puhdasta.

Soita etusormella vuorotellen hammer-oneja sekä pull-offeja ja pidä tämä toistuva liike pysähtymättömänä päällä puolen minuutin ajan. Toista tämän jälkeen sama idea muillakin sormilla yksi kerrallaan.

 

Kahden sormen treenit 

Näissä harjoituksissa toistetaan sama idea kuin edellisessä osiossa mutta käyttäen kahta sormea kerrallaan. Toinen sormi pidetään pohjassa ja toisella soitetaan sen päällä trilliä.

Nämä harjoitukset tehdään siis sormipareittain, joita on yhteensä kuusi:

1. etu-ja keskisormi, 2. etusormi ja nimetön, 3. etusormi ja pikkurilli, 4. keskisormi ja nimetön, 5. keskisormi ja pikkurilli ja 6. nimetön ja pikkurilli.

Pidä siis ensin mainittu sormi pohjaan painettuna otelaudalla ja tee hammereita ja pull-offeja käyttämällä trilliä toisella sormella. Nämä harjoitukset ovat huomattavasti raskaampia pitää yllä kuin edelliset, joten keskity myös soiton rentouteen.

2-6

2-2-1

2-3-1

Käy läpi jokainen sormipari huolella ja etenkin vierekkäisten sormien yhdistelmät ovat useimmille kaikkein haastellisimmat kuten keskisormen ja nimettömän yhdistelmä. Voit pitää aina kunkin harjoituksen välissä minuutin lepotauon, jotta käsi palauttuu edellisestä treenistä ja saat seuraavaan taas täyden tehon mukaan.

 

Kolmen sormen treenit 

Kolmen sormen harjoituksissa ajatellaan neljää sormea, joista aina yksi on pois käytöstä. Tällä logiikalla saamme yhteensä neljä kappaletta kolmen sormen kombinaatiota kun aina yksi sormi on pois käytöstä kerrallaan. Ensimmäisessä treenissä pois käytöstä on pikkurilli, toisessa nimetön, kolmannessa keskisormi ja viimeisessä sekä haastavimmassa etusormi.

Pidä aina alin sormi (alin nauhaväli) pohjaan painettuna ja soita kuvio kahdella muulla sormella käyttämällä hammereita sekä pull-offeja. Kuvio aina aloitetaan keskimmäisellä sormella, josta edetään seuraavaan sormeen, palataan takaisin keskimmäiseen ja lopuksi soitetaan ensimmäinen sormi. Kuvio käsittää siis neljä säveltä ja hyvin soitettavissa 16-osarytmillä.

3-45

3-2

Keskity myös siihen, että sormet nousevat otelaudalta mahdollisimman vähän ja että soittorytmi pysyy tasaisena. Äänten tulisi myös soida yhtenäisellä voimakkuudella ja sammuta ylimääräiset kielet plektrakädellä.

 

Neljän sormen treenit

Viimeisissä neljä sormea käsittävissä treeneissä ei soiteta niinkään peräkkäisiä säveliä vaan käytössä ovat ns. sormihypyt, jolloin niiden independenssi joutuu suuremmalle koetukselle.

Käytä jokaisessa harjoituksessa vain legatotekniikkaa eli vain otelautakättä. Kun käytössä ovat ainoastaan hammerit ja pull-offit joudut tuottamaan kaiken äänen vain yhdellä kädellä kun plektrakäsi ei ole mukana auttamassa.

4-100

Pyri rytmin tasaisuuteen nopeuden sijaan. Hyvä testi sille onko harjoitus tarpeeksi hyvin lihasmuistissa on pyrkiä lukemaan tekstiä samalla kun pidät harjoitusta päällä. Mikäli pystyt helposti keskittymään lukemiseen ei sinun tarvitse ajatella soitettavaa harjoitusta jolloin se on lihasmuistissa. Tällöin voi sanoa, että harjoitus on hallussa ja sormi-independenssi riittävä.

Anna harjoituksille aikaa ja voit harjoitella kutakin harjoitusryhmää kuten esimerkiksi yhden sormen harjoituksia yhtenä päivänä yhteensä viiden minuutin ajan. On hyvä ottaa nämä harjoitukset osaksi treenirutiinia ja niille voi omistaa kustakin harjoittelusessiosta ensimmäiset viisi minuuttia. Voit myös keskittyä vain sinulle haastavimpiin treeneihin ja tulokset näkyvät jo muutaman päivän sisällä.

Legato-kurssi

 -Samuli

Lisää kommentti