kitara, Opettaja, Samulin blog

Tappingharjoituksia, osa 2 - Samulin blogi AUDIO

Tässä toisessa ja viimeisessä tappingblogissa käsittelemme hieman haastavampia harjoituksia. Käytämme vasemmassa kädessä kaikkia sormia ja oikeassa kädessä kahta sormea tapping- tekniikkaa käyttäen. Liikumme yhdeltä kieltä useammalle kielelle, teemme kielihyppyjä sekä sovellamme tekniikkaa arpeggioihin. Yritän tarjota monipuolisia esimerkkejä, joita voi soittaa tappingia käyttämällä ja jotka olisi muulla tekniikalla erittäin vaikeita toteuttaa. Ennen kaikkea tämä soittotyyli tarjoaa mahdollisuuden uudenlaisiin saundeihin, joita voi soveltaa oman maun mukaan tyylistä riippumatta.

Lataa Tappingharjoituksia-osa-2 PDF

Ohessa videolinkki eräästä taitavimmista modernin tappingin käyttäjistä:

 

 

1. Tupla tap

Tässä harjoituksessa soitamme tap-sävelen kahteen kertaan. Tämä tuottaa mielenkiintoisen efektin, jota käytetään mm. heavy musiikissa. Vasemmassa kädessä käytetään kolmea sormea. Aseta etusormi valmiiksi 5. nauhalle, nimetön 7. nauhalle ja pikkusormi 8. nauhalle. Soita tap 12. nauhalle ja siitä pull-off 8:n. Tämän jälkeen soita 12 uudelleen ja siitä pull-off 8:n, 7:n ja lopulta 5:n. Saamme kuuden nuotin sekstolirytmin ja voit liikutella tap säveltä halusi mukaan.

[audio mp3="https://blog.rockway.fi/wp-content/uploads/2017/07/tap-1.mp3" loop="true"][/audio]

 

2. Vasen 4 sormea + tap

Tässä harjoituksessa hyödynnämme vasemmassa kädessa neljää sormea, johon lisäämme yhden tap sävelen. Aloita soittamalla hammer 5. nauhaan etusormella, sitten uusi hammer 7. nauhaan keskisormella, hammer 8. nauhaan nimettömällä ja lopulta hammer 10. nauhaan pikkusormella. Tämän jälkeen tap 15. nauhaan, josta seuraa sarja pull-offeja ensin jo valmiiksi painettuun, 10:n, 8:n, 7:n ja siitä 5:n. Aika-arvoltaan tämä harjoitus käyttää 16-osa nuotteja.

[audio mp3="https://blog.rockway.fi/wp-content/uploads/2017/07/tap-2.mp3"][/audio]

 

3. Kahden sormen tap

Tapping tekniikassa voi käyttää oikeassa kädessä niin montaa sormea kuin haluaa. Maksimitapauksessa otelaudalla voi olla kahdeksan sormea jos käytössä on kaikki vasemman ja oikean käden sormet paukaloita lukuunottamatta.

Tässä harjoituksessa otamme käyttöön oikean käden keskisormen lisäksi nimettömän. Jos olet tottunut tappaamaan etusormella niin siinä tapauksessa mukaan liittyy keskisormi. Soita hammerilla 10. nauha vasemman käden etusormella, 12. nauha nimettömällä, jonka jälkeen oikean käden keski- tai etusormi soittaa 15. nauhan. Tämän jälkeen soita oikean käden nimettömällä tai keskisormella 17. nauha. Tässä vaiheessa kaikki edellä käytetyt sormet pitäisi olla painettuna paikoillaan. Nykäise nimetön pois, jota seuraa hammereiden sarja aina 10. nauhaan saakka. Aika-arvona tässä on sekstoli eli kuusi nuottia.

 tap-3 Audio

 

4. Kahden sormen tap 2

Edelleen käytämme oikeassa kädessä kahta sormea mutta tällä kertaa käytössä on myös kaksi kieltä. Laajennamme näin sointialaa ja nyt käytössä on E pentatoninen asteikko. Soita vasemman käden etusormella b- kielen 10. nauha. Tämän jälkeen soita hammeria käyttäen nimettömällä 12. nauha, jota seuraa tap 15. nauhaan keskisormella ja 17. nauhaan nimettömällä. Soita tämän jälkeen sama kuvio ohuimmalta e- kieleltä.

[audio mp3="https://blog.rockway.fi/wp-content/uploads/2017/07/tap-4.mp3"][/audio]

 

Tässä vaiheessa kannattaa tutustua Rockwayn tapping-kouluun:

TAPPING-KOULU

Oheisessa videossa amerikkalainen kitaristi T J Helmerich käyttää suvereenisti  kahdeksan sormen tappingia improvisointiin:

 

5. 10:n nuotin lick

Tässä harjoituksessa käytämme samoja sormia ja samoja nauhavälejä kuin edellisessä harjoituksessa mutta harjoituksen patterni on erilainen. Soitamme kieltä kohden 10 nuottia ja tap sävelten merkitys korostuu. Soita hammereilla b- kielen 10 ja 12. Tämän jälkeen tappaa kahdella sormella 15 sekä 17, joka jälkeen seuraa pull-offien sarja takaisin 10. nauhaan. Tästä palaamme takaisin samaa reittiä samalla tekniikalla 17. nauhaan. Lopuksi soita sama kuvio ohuimmalla e-kielellä ja yritä saada harjoitus soitettua useita kertoja peräkkäin tasaisella rytmillä.

[audio mp3="https://blog.rockway.fi/wp-content/uploads/2017/07/tap-5.mp3"][/audio]

 

6. String skip tap

Tällä harjoituksella siirrymme pois asteikkomaisista harjoituksista kohti arpeggiomaisempaa lähestymistapaa. Tappingin tarjotessa meille väylän intervallisesti laajempaan soittoon, kielihyppyjä lisäämällä saavuttamme vieläkin laajemman lopputuloksen.

Aloitetaan soittamalla vasemman käden etusormella hammerilla g- kielen 9. nauha. Tämän jälkeen soita hammerilla keskisormea käyttäen 10. nauha. Sitten hypätään ohuimman e- kielen 8. nauhaan etusormella, jonka jälkeen soita 10. nauha nimettömällä. Tämän jälkeen tappaa 15. nauha, jota seuraa kaksi pull-offia takaisin 8. nauhaan. Lopulta soita vielä hammerilla g- kielen 10. nauha, jonka jälkeen kuvio alkaa alusta.

[audio mp3="https://blog.rockway.fi/wp-content/uploads/2017/07/tap-6.mp3"][/audio]

 

7. Dim tap

Seuraavassa harjoituksessa käytämme D-dim7 arpeggiota, jonka sävelet ovat d, f, ab sekä b. Aloita soittamalla oikean käden keskisormella ohuimman e-kielen 16. nauha. Tämän jälkeen soita pull-off 13. nauhaan (joka on valmiiksi painettuna vasemman käden pikkusormella) ja pull-off 10. nauhaan (valmiina painettuna etusormella). Seuraavaksi hyppäämme b-kielen yli g-kielelle ja soitamme samat nauhavälit samoilla sormilla. Eli 16, 13 ja 10, jonka jälkeen kuvio lähtee takaisin nousuun samoilla sävelillä hammereita käyttäen. Tämän jälkeen hyppäämme takaisin e-kielelle ja soitamme hammerilla 10. sekä 12. nauhan. Aloita tämän jälkeen kuvio alusta.

[audio mp3="https://blog.rockway.fi/wp-content/uploads/2017/07/tap-7.mp3"][/audio]

 

8. Pentatoninen + tap

Viimeisessä harjoituksessa käytämme kuuden kielen pentatonista asteikkoa 1. asemasta, johon lisäämme joka kielelle 12. nauhan tapping tekniikalla. Aloita soittamalla paksuimman e-kielen 5. nauha etusormella hammerilla. Tätä seuraa 8. nauha pikkusormella ja lopuksi 12. nauha oikean käden keskisormella. Joka kielellä soitamme kolme säveltä ja kaikki hammereilla. Loput viisi kieltä soitamme samalla tekniikalla soveltaen vasempaan käteen pentatonista asteikkoa, johon on 12. nauha lisättynä joka kielelle. Kiinnitä erityistä huomiota joka kielen ensimmäiseen säveleen, joka tulee aina etusormella. Etusormen osuessa nauhaan hieman eri kulmasta muihin sormiin verrattuna, tekee sen soittamisen hammer tekniikalla hieman vaikeammaksi.

[audio mp3="https://blog.rockway.fi/wp-content/uploads/2017/07/tap-8.mp3"][/audio]

 

Lisää aiheesta Rockwayllä:

TAPPING-KOULU

Loppuun tarjoan vielä harjoitusetydin, joka yhdistelee edellä käytyjä eri tappingin muotoja sovellettuna eri arpeggioihin, aika-arvoihin sekä patterneihin. Harjoittele kuviot hitaasti, niin että saat ne lihasmuistiin ja lisää vähitellen tempoa omaan makuusi istuvasti. Voit käyttää niin särö- kuin cleansaundia ja kiinnitä erityishuomiota soiton puhtauteen. Sammuta oikealla kädellä vapaat kielet ja paina vasemmalla kädellä nauhat aivan niiden keskiosasta.

[audio mp3="https://blog.rockway.fi/wp-content/uploads/2017/07/harjoitusetydi.mp3"][/audio]

 

Mukavia treenihetkiä!

-Samuli

Lisää kommentti