kitara, Rockway, Samulin blog, Teoria

Tappingharjoituksia kitaralle - Samulin blogi

 

Lataa alkuun treeni:

[mks_button size="large" title="Treeni .pdf" style="squared" url="https://blog.rockway.fi/wp-content/uploads/2017/06/Tappingharjoituksia-osa-1-1.pdf" target="_blank" bg_color="#ddc733" txt_color="#FFFFFF" icon="" icon_type="" nofollow="0"]

Tällä kertaa aloitan uuden, muutaman osan kattavan harjoituskokonaisuuden, jossa käsittelemme tapping-tekniikkaa. Kyseessä on hieno, uunikin saundin tuottava tekniikka, jota käytetään paljon mm. heavy-musiikissa. Kuitenkin ensimmäiset tapping näytteet, joista on nähtävissä videomateriaalia löytyvät jazz-musiikin puolelta. Ohessa linkki kyseiseen videoon vuodelta 1965:

https://www.youtube.com/watch?v=nfjdufm6jO4

Tämä tekniikka tarjoaa mahdollisuuden soittaa yhdellä kielellä laajoja arpeggioita nopealla tempolla. Se myös helpottaa vasemman käden työtä esimerkiksi videossakin nähtävässä asteikkosoitossa, jossa oikea käsi korvaa yhden vasemman käden sormen. Tappingissa on myös aivan oma saundinsa, jota on vaikea saavuttaa millään muulla soittotekniikalla. Nykykitaristeista kenties kuuluisin tätä tekniikkaa hyödyntävä on Eddie Van Halen, joka sanoo tappingissa oikean käden olevan vasemman jatke.

Seuraavaksi tarjoan muutamia hyviä harjoituksia, joilla pääsee vauhtiin tätä soittotyyliä treenatessa.

 

1. Tap & pull-off

Ensimmäisessä harjoituksessa testaillaan oikean käden tuomista otelaudalle. Voit käyttää tappingiin mieluiten joko etu- tai keskisormea 12. nauhalla. Pidä vasemmalla kädellä 5. nauha koko ajan painettuna etusormella. Lyö oikean käden sormi nopeasti otelaudalle, joka aiheuttaa kielen värähtelyn tuottaen näin soivan sävelen. Pidä sävel hetken ajan soimassa, jonka jälkeen nykäise sormi pois pull-offilla, joka saa puolestaan jo painettuna olevan 5. nauhan sävelen soimaan. Toista tätä kunnes tekniikka alkaa tuntumaan luontevalta ja kumpikin sävel soi yhtä kovaa.

[audio mp3="https://blog.rockway.fi/wp-content/uploads/2017/06/tap-1.mp3"][/audio]

Tässä vaiheessa kannattaa tutustua Rockwayn tapping-kouluun:

[mks_button size="large" title="Tapping-koulu" style="squared" url="https://www.rockway.fi/kitara/tekniikkakoulu-tapping-sweep-picking-ja-arpeggiot/" target="_blank" bg_color="#dbc132" txt_color="#FFFFFF" icon="" icon_type="" nofollow="0"]

2. Tap & liikkuva vasen

Haastavin puoli tappingissa on se, kun kumpikin käsi alkaa tekemään liikettä. Tämä aiheuttaa sen, että soittajan on mahdotonta katsoa kumpaakin kättä samaan aikaan. Tällöin pitää saada tosen käden kuvio lihasmuistiin niin, että riittää kun katsoo vain toisen käden liikettä. Tätä on syytä harjoitella niin, että keskittyy aluksi vain toisen käden toimintaan. Tässä harjoituksessa oikea käsi, eli tapping sävel pysyy paikoillaan vasemman käden liikkuessa asteikon mukaisesti. Tekniikka on sama kuin ensimmäisessä harjoituksessa.

[audio mp3="https://blog.rockway.fi/wp-content/uploads/2017/06/tap-2.mp3"][/audio]

 

3. Liikkuva tap

Edellisen harjoituksen teemaa jatkettaessa tällä kertaa liikutamme oikeaa kättä vasemman pysyessä paikallaan.

[audio mp3="https://blog.rockway.fi/wp-content/uploads/2017/06/tap-3.mp3"][/audio]

 

4. Laskeva trioli

Kuten usein tappingissa, vasemmassa kädessä käytetään enemmän kuin yhtä sormea. Otetaan käytöön kaksi sormea, jolloin otelaudalla on yhteensä kolmea sormea kun myös oikea käsi on mukana. Aika-arvoltaan seuraava treeni on trioli ja soitamme tässä a-molli arpeggion yhdellä kielellä. Pidä vasemmassa kädessä valmiina painettuna 5. nauha etusormella ja 8. nauha pikkusormella. Soita tap 12. nauhalla, nykäise se pois, jolloin 8. nauha alkaa soimaan. Tämän jälkeen nykäise vielä pikkusormi pois, joka saa 5. nauhan soimaan. Tämän toista kuvio pyrkien tasaiseen triolirytmiin.

[audio mp3="https://blog.rockway.fi/wp-content/uploads/2017/06/tap-4.mp3"][/audio]

 

5. Peruskuvio

Edellisen treenin sormiyhdistelmää  käytettäessä yleisin patterni on seuraava: 12, 5, 8. Alussa melodia laskee, jonka jälkeen se nousee. Soita ensimmäisenä 12. nauhan tap, sen jälkeen pull-off jo valmiiksi painettuun 5. nauhaan ja lopuksi pikkusormella hammer-on 8. nauhaan. Esimerkiksi tappingin pioneeri Eddie Van Halen käyttää hyvin usein tätä kuviota.

[audio mp3="https://blog.rockway.fi/wp-content/uploads/2017/06/tap-5.mp3"][/audio]

 

https://youtu.be/3CwDKqfMX3o

 

6. Nouseva trioli

Seuraava harjoitus on vasemmalle kädelle haasteellinen. Aiemmissa esimerkeissä vasemman käden etusormi on toiminut ikään kuin ankkurina, jota on pidetty koko ajan painettuna. Nyt kuvion ollessa 5, 8, 12, etusormen sävel taytyy soittaa hammer-onilla. Aloita kuvio lyömällä vasemman käden etusormi 5. nauhaan niin, että se alkaa soimaan. Tämän jälkeen soita toisella hammer-onilla 8. nauha pikkusormella ja loppuun tap 12. nauhaan. Tämän jälkeen kuvio alkaa alusta.

[audio mp3="https://blog.rockway.fi/wp-content/uploads/2017/06/tap-6.mp3"][/audio]

 

7. 16-0sa harjoitus

Tapping tekniikalla voi soittaa hyvin kaikkia aika-arvoja. Seuraavaksi esittelen 16-osa kuvion, joka käyttää samoja sormia kuin edelliset harjoitukset. Soita tap 12. nauhaan, pull-off 5. nauhaan (joka on koko ajan painettuna etusormella), hammer-on pikkusormella 8. nauhaan ja loppuun pull-off takaisin 5. nauhaan. Saamme näin 4 nuottia, jotka hyödyntävät a-molli arpeggion säveliä.

[audio mp3="https://blog.rockway.fi/wp-content/uploads/2017/06/tap-7.mp3"][/audio]

 

8. Kolmen sormen 16-osa harjoitus

Tässäkin esimerkissä käytämme aika-arvona 16-osa nuotteja mutta käytössä on kolme sormea vasemmassa kädessä plus oikean käden tap. Soita ensiksi 12. nauha oikealla kädellä, sitten pull-off 5. nauhaan, joka on valmiiksi etusormella painettuna. Tämän jälkeen soita hammer-onia käyttäen 7. nauha nimettömällä ja loppuun 8. nauha pikkusormella. Voit soveltaa tähän myös pelkkää laskeutuvaa kuviota: 12, 8, 7, 5 tai nousevaa kuviota 5, 7, 8, 12.

[audio mp3="https://blog.rockway.fi/wp-content/uploads/2017/06/tap-8.mp3"][/audio]

 

Loppuun tarjoan pienen tappingetydin, joka hyödyntää sointukulkua Am, F, C ja Em. Etydin ensimäminen osa käyttää yhdellä kielellä sointuarpeggiota tahdin mittaisella patternilla. Toinen osa soveltaa kahden kielen kuviota, jossa lisäämme arpeggioon lisäsäveliä. Harjoittele kaikki esimerkit hitaasti niin, että kaikki sävelet soivat yhtä kovaa ja etenevät tasaisella rytmillä.

 

[audio mp3="https://blog.rockway.fi/wp-content/uploads/2017/06/harjoitusetydi.mp3"][/audio]

 

Lisää aiheesta Rockwayllä:

[mks_button size="large" title="Tekniikkakoulu" style="squared" url="https://www.rockway.fi/kitara/tekniikkakoulu-tapping-sweep-picking-ja-arpeggiot/" target="_blank" bg_color="#f2c94f" txt_color="#FFFFFF" icon="" icon_type="" nofollow="0"]

Vauhdikkaita treenihetkiä!!

-Samuli

Lisää kommentti