Lisää rock ja blues likkejä – Samulin blogi

Lataa alkuun likit:

Likkejä .pdf

Tässä blogissa jatkamme viime viikon teemalla. Aloitimme silloin käymään läpi rock/blues-tyyppisiä likkejä, joita voi soveltaa omaan improvisaatioon. Keskeisenä tekniikkana on kielen venytys, jonka merkitystä ei voi liikaa korostaa tämän tyylisessä soitossa. Se antaa soitolle luonnetta ja tuo soittoon sävyn, joka on sähkökitaralle tunnusomainen ja antaa fraaseukselle lisän, jota on muuten todella vaikea saavuttaa.

Tarjoan muutaman likin, joita voi soveltaa eri sävelyhdistelmille sekä eri sävellajeihin. Näiden lisäksi käymme läpi kaksi eri patternia, joilla voi soittaa asteikkoja. Yleensä mielletään, että asteikot soitetaan ylös tai alaspäin asteikon säveliä pitkin mutta on muitakin vaihtoehtoja, joissa patternit astuvat kuvaan. Harjoitellaan kaksi hyvin tyypillistä patternia, joista ensimmäinen hyödyntää trioli aika-arvoja ja toinen käyttää 16-osa nuotteja. Kaikki esimerkit toimivat Am- ympäristössä.

Italialainen huippukitaristi Marco Sfogli yhdistelee soittossaan todella tyylikkäästi melodisia linjoja maukkaasti fraseerattuina sekä erilaisia tekniikoita. Kielen venytys on hänenkin soitossaan suuressa roolissa.

 

1. Likki

Ensimmäisessä likissä hyödynnämme kahta ohuinta kieltä. Aloita soittamalla kokosävelbend b kielen 8. nauhalta nimettömällä. Kielen ollessa venytettynä soita ohuimman e kielen 8. nauha pikkusormella pitäen b kieli koko ajan venytettynä. Soita tämän jälkeen b kieli uudestaan bendaten kokosävelaskel.

 

2. Likki

Tässä likissä käytämme kolmea ohuinta kieltä. Aloita soittamalla g kielen 7. nauha nimettömällä bendaten kokosävelaskeleen verran. Pidä venytys päällä ja paina pikkurillillä kaksi ohuinta kieltä 8. nauhalta käyttäen pientä barre-otetta. Soita ensin b ja sitten e kieli, jonka jälkeen taas g kieli kuten ensimmäiselläkin kerralla. Yritä soittaa likki niin, että vaikkakin tässä on kolme kieltä painettuna samaan aikaan, tulisi vain yhden sävelen soida kerrallaan.

 

3. Likki

Tässä likissä tutustumme uuteen kielen venytystekniikkaan. Kyseisellä tekniikalla ei ole varsinaista nimeä mutta se tuottaa uuden sävyn soittoon ja saattaa aluksi tuntua hyvin hankalalta. Soita nimettömällä b kielen 8. nauha. Tee kokosävelbend ja kun normaalisti työnnämme bendaavalla sormella viereisen kielen pois venytettävän tieltä, tässä tapauksessa annammekin g kielen luiskahtaa nimettömän alle. Tällöin siis g kielikin on bendattu ja soita g kielen 8. nauha käyttäen release bendiä. Tällöin soitamme yhdellä venytyksellä ensin b kielen nousevan sävelen, jonka jälkeen g kielen laskevan sävelen. Tämän jälkeen soita g kielen 7. ja 5. nauha, joista jälkimmäiseen otetaan pieni 1/4 venytys. Likki lopetetaan d kielen 7. nauhaan.

 

4. Likki

Tässä likissä viemme hieman pidemmälle edellisen harjoituksen venytystekniikkaa. Soitamme samat kolme ensimmäistä säveltä samalla tekniikalla, jonka jälkeen toistetaan tämä likki. Loppuun soitetaan g kielen 12. nauha, jonka jälkeen soitamme sen uudestaan käyttäen puolisävelaskelbendiä.

 

5. Likki

Tässä likissä hyödynnämme kielen venytyksen lisäksi tapping tekniikkaa. Kyseinen likki on kitaralegenda Eddien Van Halenin paljon käyttämä.

Soita ensin g kielen 7. nauha nimettömällä ja tee kokosävelbend. Pidä venytys päällä ja soita tap saman kielen 12. nauhaan. Tee pull-off takaisin 7. nauhaan ja soita uusi tap 10. nauhaan, jonka jälkeen seuraa taas pull-off 7. nauhaan, jota seuraa release bend. Lopuksi soitetaan 5. nauha ja d kielen 7. nauha. Erikoista tässä on se, että kun sävel on koko ajan bendattuna, jonka päälle soitamme tappingilla muita säveliä on tapping sävel toinen, kuin mikä on kyseisellä nauhavälillä. Kun kieli on bendattuna niin nostaa se myös tapping säveltä bendin verran.

 

6. Likki

Seuraava esimerkki tarjoaa patternin, jota voi käyttää asteikkosoitossa. Tärkeätä olisi sisäistää tämä idea harjoituksen takana, jonka jälkeen sitä voi hyödyntää mihin tahansa asteikkoon. Nyt käytämme Am pentatonista asteikkoa, jota soitamme laskevissa kolmen nuotin sarjoissa. Aloitamme ylimmästä sävelestä ja soitetaan kolme säveltä alaspäin. Palataan edelliseen säveleen, josta laskeudutaan taas kolme säveltä. Paluu edelliseen säveleen ja kolme alaspäin jne.

 

Aina kun samall kielellä on kaksi säveltä käytetään pull-offia ja muuten pikkaamme kaikki sävelet. Tällä tavalla sävelkulku on alaspäin vievä mutta emme kuitenkaan etene suoraa tietä vaan patternia käyttämällä tämä idea kuulostaa mielenkiintoisemmalta.

Kannattaa tutustua Rockwayn Blues-kurssiin:

Blues kurssi aloittelijoille

7. Likki

Nyt soitamme saman saman patternin kuin edellisessä harjoituksessa soveltaen sen nousevaan kuvioon. Eli soitamme asteikkoa pitkin kolme säveltä ylöspäin ja palaamme edelliseen, josta taas kolme säveltä ylös jne. Kuvion helpottamiseksi ja pehmeämmän soundin vuoksi sovellamme legaton ja pikkauksen sekoitusta.

 

8. Likki

Tässä harjoituksessa jalostamme 6 likin ideaa. Soitamme alaspäin vievää patternia mutta tällä kertaa käyttäen 16-osa nuotteja. Käytössä oleva asteikko yhdistää blues- ja doorisen asteikon. Tämä on rockmusiikissa melko käytetty asteikko. Ideana on soittaa neljä säveltä alaspäin, palaamme toiseen säveleen, josta soitamme neljä alaspäin, palaamme kolmanteen ja soitamme neljä alaspäin jne. Kyseisen likin voi soittaa myös yhdellä kielellä mutta tässä hyödämme yhdessä asemassa pysymistä.

Soita ensin pikkusormella b kielen 8. nauha. Tämän jälkeen nimettömällä 7., josta pull-off 5. nauhaan. Neljäs sävel soitetaan g kielen 8. nauhasta. Seuraava neljän sarja alkaa b kielen 7. nauhasta, pull-off 5., jonka jälkeen g kielen 8. ja 7. nauha. Kolmas neljän sarja alkaa b kielen 5. nauhasta, jonka jälkeen soitetaan g kielen 8., 7. ja 5. nauha ja loppuun vielä d kielen 7. nauha.

 

9. Likki

Viimeinen harjoitus on sama patterni kuin edellisessäkin mutta nousevana kuviona. Tähän sovellamme vuoropikkausta. Käytä 5. nauhoilla etusormea, 6. nauhoilla keskisormea, 7. nauhoilla nimetöntä ja 8. nauhoilla pikkusormea. Kiinnitä huomiota, että teet plektralla alas-ylös-liikettä eikä järjestys mene sekaisin kieltä vaihdettaessa.

 

Tässä vielä lopuksi harjoitussoolo, joka hyödyntää edellä käytöjä likkejä sekä patterneja. Sointukulku on tuttu Am, F, C ja G.

 

Aiheesta lisää Rockwayn huikealla Blues-kurssilla. Kannattaa tsekata:

Blues kurssi aloittelijoille

 

Hyviä treenihetkiä!!

-Samuli

 

 

Lisää kommentti