Mollipentatoninen duuriin? – Samulin blogi

Tässä blogissa esittelen miten voidaan soveltaa mollipentatonista asteikkoa duurisävellajiin.

Mollipentatoninen asteikko on käytetyin asteikko länsimaisessa pop- ja rockmusiikissa. Sitä käytetään kappaleiden, melodioiden sekä soolojen kirjoittamiseen. Se on myös erittäin käytännöllinen työkalu improvisointiin ja sitä suosivat legendaariset kitaristit kuten esimerkiksi Slash ja Kirk Hammet.

Jos pentatonien asteikko on vielä tuntematon, niin suosittelen ottamaan sen haltuun hienolta videokurssiltamme, vaikka heti:

Pentatoninen asteikko haltuun

 

Mollipentatoninen asteikko perustuu luonnolliseen molliasteikkoon, josta on jätetty pois sen toinen sekä kuudes sävel. Jäljelle jää siis viisi säveltä, jotka esimerkiksi am-sävellajissa ovat a, c, d, e ja g.

Pentatoninen asteikko (molli)

Koska kyseessä on molliasteikko sitä yleensä käytetään mollisävellajien päälle. Kuitenkin on olemassa metodi, jolla sitä voi soveltaa myös duurisävellajeihin. Syy miksi näin ylipäätään kannattaa tehdä on se, että mollipentatoninen asteikko on hyvin helppo soittaa ja teknisesti siinä käytetään vain kahta sormea kieltä kohden. Monet kuuluisat kitarasoolot on soitettu tätä asteikkoa käyttämällä juuri sen helppoisoittoisuuden vuoksi sekä sen omanlaisensa saundin vuoksi.

 

Rinnakkaissävellajeista

Musiikissa on käsite rinnakkaissävellaji. Kyseessä on ilmiö, jossa kahdella eri asteikolla tai sävellajilla ovat kaikki sävelet samoja. Rinnakkaissävellajeja ovat erimerkiksi C sekä Am, G sekä Em, F sekä Dm jne. 

C-duurisävellajin sävelet ovat c, d, e, f, g, a ja b. Am-sävellajin sävelet ovat a, b, c, d, e, f ja g. Kyseessä ovat siis samat sävelet aloitettuna vain eri sävelestä sävellajista riippuen.

G-duurisävellajin sävelet ovat g, a, b, c, d, e sekä f#. Em-sävellajin sävelet ovat e, f#, g, a, b, c sekä d. Taas kyseessä ovat samat sävelet, jotka ovat vain eri järjestyksessä.

Duurisävellajin rinnakkaissäveli löytyy sen perussävelestä kaksi säveltä taaksepäin laskettuna. Eli c:stä kaksi säveltä takaisin on a. G:stä kaksi säveltä taaksepäin on e, F:stä kaksi säveltä taaksepäin on d jne. Toisin sanoen duurin rinnakkaissävellaji on kaksi säveltä alempana oleva mollisävellaji. Päinvastoin mollin rinnakkaissävellaji on kaksi säveltä ylempänä oleva duurisävellaji.

slash


Tämä sama pätee pentatonisen asteikon käyttöön. Kun soitamme esimerkiksi Am-pentonista asteikkoa on sen rinnakkaissävellaji C. Mikäli sointukierto etenee c-duurissa sointujen ollen esimerkiksi C, F, Am ja G, voidaan kierron päälle soittaa Am-pentotonista asteikkoa. 

Teoriassa tämä tarkoittaa sitä, että on mahdollista lähes aina käyttää mollipentatonista asteikkoa minkä tahansa sointukierron päälle.

Kokeile soittaa Em-pentatonista asteikkoa G-duuri sävellajin päälle tai Dm-pentatonista asteikkoa F-duuri sävellajin päälle. 

Myös country-musiikissa käytetään paljon tätä pentatonisen asteikon soveltamista. Seuraavassa videossa Vince Gill soveltaa pentatonista asteikkoa usealla eri tavalla.

 

 

-Samuli

Ktiaravideot