KIALO: Matkalla tähdeksi, osa 5

Muistatko vielä #Hitti2018-biisikilpailun? Vuoden 2018 aikana käytyyn kilpailuun osallistui lähes 200 musiikintekijää, joista voittajaksi selviytyi Kialo-nimellä musiikkia tekevä Nelli Saarikoski. Nelli sai palkinnoksi Rockwayn 12kk lahjakortin, F-Musiikin kotistudiopaketin ja “Jos kuolen nyt” -voittajakappaleen tuotannon, äänityksen, miksauksen, masteroinnin ja julkaisun.

 

Kappaleen tuottajana toimi mm. Pariisin Kevät -yhtyeestä tuttu Arto Tuunela, äänityspaikkana legendaarinen Finnvox, miksaajana mm. Zen Cafèa ja Maija Vilkkumaata miksannut Ilkka Herkman ja masteroijana tuhansia hittejä masteroinut Svante Forsbäck. Kappale julkaistaan elokuussa 2019 Hannu Sormusen ja Lasso Entertainmentin toimesta. Nelli kirjoittaa matkastaan blogia Rockwaylle. Julkaisemme jokaisen blogipostauksen yhteydessä myös videomateriaalia tuotannon kulisseista. HUOM! #HITTI2020 starttaa elokuussa!

Lue blogisarjan aiemmat osat:

OSA 1
OSA 2
OSA 3
OSA 4

(Kuva: Aleksi Villberg. Teksti jatkuu kuvan jälkeen)

js8LOyTg

Biisin miksaus

Hitti2018 -kilpailun palkintoon kuului Ilkka Herkmanin miksaus kappaleesta. Olen tuntenut Ilkan jo yli 10 vuotta Valtakunnallisen Pop & Jazz -leirin kautta, joten oli mielenkiintoista päästä seuraamaan hänen työskentelyään miksauspöydän takana. Ilu on aiemmin miksannut lukuisia suomalaisia hittilevyjä esim Zen Cafélta ja Maija Vilkkumaalta, joten olin todella innoissani.

Menimme Ilkan kanssa hänen studiolleen IluSoundille perjantaina 11.1.2019 ja aloimme töihin. Joimme alkuun kahvia ja vaihdoimme kuulumisia samalla kun Ilkka avasi session, missä oli Artolta saadut tiedostot. Rockway tuli studiolle kuvaamaan työskentelyämme ja haastattelemaan Ilkkaa ja minua siitä mitä kappaleelle nyt tehtäisiin. Teen itse musiikkia Logicilla ja Pro Tools ei ole minulle lainkaan tuttu, joten oli hieman vaikea seurailla mitä kaikkea projektissa tapahtui, mutta Ilu selitti joka kerta mitä hän teki. Tässä vaiheessa tuli kuitenkin selväksi se, että kaikkein tärkeintä oli vain käyttää korvia ja kuunnella biisiä tuijottamatta mittareita ja käyriä. Tietyssä vaiheessa en enää edes kuullut eroa siinä jos Ilkka nosti tai laski lauluja tai jotain muuta raitaa. Hän kuitenkin selitti minulle koko ajan mitä hän teki ja miksi ja hän kuuli kyllä pienimmätkin erot raitojen välillä. Ilkka myös kysyi minun mielipidettäni siitä onko joku liian pinnassa tai liian hiljaisella, mutta totesin korvieni olevan sen verran puuroa, että tietyn pisteen jälkeen mielipiteelläni ei olisi enää väliä.

Ilu sanoi Arton tehneen jo tuotantovaiheessa hyvää työtä ja vaikka raitoja oli paljon, miksaamisessa ei mennyt yhtä työpäivää pidempään. Puhuimme perjantaina Ilun kanssa, että olisimme tulleet maanantaina vielä uudelleen kuuntelemaan biisin ja tekemään korjauksia, mutta sanoin perjantai-iltana että en kuule enää mitään paranneltavaa. Ilun ajatus oli saada biisiä kirkkaamman kuuloiseksi ja niin sanotusti pumppaamaan, ja siinä hän onnistui täydellisesti. Kappale kuulosti ennen miksausta jo erittäin hyvältä, mutta nyt se oli isomman ja vielä mahtipontisemman kuuloinen. Kertsi kuulostaa todella isolta ja tarttuvalta ja soundit ovat raikkaalla tavalla synkät. Ilkka sai biisin selkeästi uudelle levelille ja oli opettavaista seurata vierestä miten hän reagoi siihen mitä hän kuuli ja mitä kaikkea hän kappaleessa keskittyi kuuntelemaan.

Itselleni opettavaisinta oli se, että kuuntelimme kappaleen monesti alusta asti uudelleen ja koitin itse kiinnittää huomiota aina yhteen instrumenttiin tai instrumenttiryhmään kerrallaan, jonka jälkeen keskityin kokonaissoundiin. Miksauksen jälkeen fiilikset biisistä oli todella hyvät. Matkan varrella oli ollut mietiskelyä siitä miten biisistä jaksaa enää innostua sen julkaisuvaiheessa kun biisiä työstetään koko ajan, mutta kun se jokaisen välietapin jälkeen kuulostaa aina vaan paremmalta, uskon että innostun satasella kun biisi saadaan vihdoin ulos ihmisten kuultavaksi. En malttanut odottaa enää miltä kappale tulisi kuulostamaan masteroinnin jälkeen jo se on nyt jo näin hyvän kuuloinen.

xoxo, gossip curl


Seuraa Kialon matkaa kohti kappaleen julkaisua viikoittaisen blogitekstien ja videoiden muodossa. Kappaleen julkaisun yhteydessä käynnistyy myös #Hitti2020-biisikisa!